donderdag 21 februari 2013

Margaretha van Antiochië 150x120cm
Twee weken geleden ben ik begonnen aan een serie van zeven werken voor een presentatie in Friesland begin mei. Meer info over de tentoonstelling volgt ... 
Voor een van de zeven schilderijen heb ik me laten inspireren door Margaretha van Antiochië 

Enkele werkstadia:



Klaprozen zijn de bloemen die bij Margaretha horen. Het rood van de klaproos symboliseert het bloed van de draak. Het leek me fraai om de blaadjes rond te laten dwarrelen. Omdat de vorm van de blaadjes me aan bloeddruppels doen denken. Ik kreeg hierdoor ook associaties met de man van smarten, een ander geliefd thema waar ik graag naar kijk.


Margaretha betekent Parel. Volgens de legende was Margaretha van Antiochië een herderinnetje die toen ze niet wilde trouwen gevangen werd gezet. Tijdens haar gevangenschap kreeg ze bezoek van de duivel in de gedaante van een draak maar ze overleefde en wist de draak te verslaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten