zondag 24 februari 2013

(Zwarte MadonnaMargaretha van Antiochië #2 150x120cm
een ander werk wat ik aan het maken ben voor de serie van zeven werken is een Zwarte Madonna met rozenbottels. Ik schilderde eerder in 2009 een werk met het zelfde thema. Het was toen een wintermadonna met kale doorntakken.


 Deze keer wordt het een warm schilderij met veel bladeren en groen...


Begonnen met bladeren. Op de voorgrond een grotere tak geschilderd om meer diepte te krijgen.
Een kom toegevoegd. Er komen waarschijnlijk rozenbottels in te liggen. Het was eigenlijk de bedoeling om de hand die de kom vast houdt er later bij te schilderen maar ik vind het effect dat de kom nu lijkt te zweven erg fraai...




De achtergrond van het werk groen geschilderd. Dit heldere groen zal de toon van het verdere schilderij gaan bepalen. Denk dat ik in het verlengde van dit groen een nog helderder geel ga kiezen voor de mantel van de Madonna. De roodoranje rozenbottels die ik nog toe wil voegen zullen als contrast dienen en de groene atmosfeer nog meer versterken.




Begonnen met de opzet van de Madonna en een soort van ritme van gebogen lijnen die de basis voor een doornstruik met rozenbottels gaan vormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten